چین رکورد جهانی تولید قوی‌ترین آهنربای جهان را شکست

چین با تولید آهنربایی که ۸۰۰ هزار برابر قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین است، رکورد جهانی را شکست و به صدر تحقیقات علمی در زمینه آهنرباهای مقاومتی دست یافت.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)چین به رکورد جدیدی در تولید قوی‌ترین آهنربای مقاومتی جهان دست یافته است. این آهنربا که در بیست‌ودوم سپتامبر در تأسیسات میدان مغناطیسی پایدار (SHMFF) در مؤسسه علوم فیزیکی هیفی آکادمی علوم چین رونمایی شد، این آهن‌ربا توانسته است میدان مغناطیسی ثابت ۴۲.۰۲ تسلا ایجاد کند که معادل ۸۰۰ هزار برابر قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین است؛ این رکورد اندکی از رکورد قبلی ۴۱.۴ تسلا که در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده به ثبت رسیده بود، فراتر رفته است.

این دستاورد مهم گامی در جهت توسعه آهنرباهای قدرتمندتر و پایدارتر است که به محققان امکان کشف پدیده‌های جدید فیزیکی را می‌دهد، یواخیم ووسنیتزا، فیزیکدان آلمانی، می‌گوید که این رکورد می‌تواند در تولید آهنرباهای پیشرفته که قابلیت ایجاد میدان‌های مغناطیسی بهتر را دارند کمک کند.

این آهنربا، دومین موفقیت چین در زمینه تولید میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی است، پیش از این در سال ۲۰۲۲، آهنربای هیبریدی SHMFF با ترکیب آهنربای مقاومتی و ابررسانا، میدانی معادل ۴۵.۲۲ تسلا تولید کرده بود که آن را به قوی‌ترین آهنربای پایدار جهان تبدیل کرده بود.

آهنرباهای مقاومتی ابزارهای تحقیقاتی مهمی در مطالعه مواد پیشرفته از جمله ابررساناها هستند و به دانشمندان کمک می‌کنند تا خواص پنهان مواد را کشف کنند. الکساندر ایتون، فیزیکدان بریتانیایی، نیز میدان‌های مغناطیسی قوی را برای انجام آزمایش‌هایی که به دقت بالا نیاز دارند، مؤثر می‌داند و می‌گوید که هر تسلای اضافی، وضوح مشاهده پدیده‌های ضعیف را بهبود می‌بخشد.

این فناوری اگرچه مزایای زیادی دارد، اما بسیار پرهزینه است، آهنربای مقاومتی SHMFF برای تولید میدان رکوردشکن خود، ۳۲.۳ مگاوات برق مصرف کرده است. این موضوع موجب شده است که توسعه آهنرباهای ترکیبی و ابررسانا که با توان کمتری میدان‌های قوی‌تری ایجاد کنند، به یکی از اهداف اصلی محققان تبدیل شود، توسعه این آهنرباهای جدید نیز چالش‌های خود را دارد. مارک برد از آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی آمریکا می‌گوید که این آهنرباها نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده پیچیده‌تری دارند و هزینه‌های تولید آن‌ها هنوز مشخص نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha